İsteyenler yazımızı video olarak izleyebilirler. Aşağıda resimli bir şekilde anlattım.
Dart veri tipleri ve değişkenler konulu yazımızda değişkenlerin işleyişinden ve değişken türlerinden bahsediyoruz.
Dart Değişkenler
Değişkenler : Bir veriyi bilgisayarın hafızasında tutmamızı sağlar. Biz bu yapı sayesinde uzun bir cümleyi sadece yazı değişkeninde saklayabilir ve daha sonra sadece yazı değişkenini çağırıp üzerinde değişiklikler yapabiliriz. Saklamak istediğimiz verinin türüne göre farklı değişken tipleri vardır. Örneğin bir sayı ile bir harf farklı tiplerdir. Şimdi bunları inceleyelim.
Dart Dilinde Değişken Tipleri :
- var (Atanan değişken tipine göre şekil alır, o tipte bir veri olur)
- num (Sayısal ifadeler)
- int (Tam Sayılar)
- double (Ondalıklı Sayılar)
- String (Metinsel ifadeler)
- bool (True / False sonucu üretir)
- dynamic (İstediğimiz tipte veriyi atabiliriz)
var (Değişken tanımlarken türünü belirtmek istemiyorsak kullanırız ve tipi tanımlamamızın türüne göre otomatik atanır. Ancak burada dikkat edilmesi gereken bir husus var, biz eğer var değişkenine String tipinde bir değişken atadıysak, o artık String tipine bürünür, eğer int tipinde bir değer atadıysak, o artık bir int olmuştur. dynamic Bize öyle bir veri gerekiyor ki içerisine istediğimiz veriyi atalım ve daha sonra değiştirebilelim. işte dynamic tanımladığımızda String olarak içerisine bir veri atmış olsak bile daha sonra değiştirip içerisine int atabiliriz. NOT: Ben kodlama yaparken visual studio kullanıyorum ancak yükleme ile uğraşmak istemiyorsanız dartpad uygulamasını web sitesinden açıp direkt olarak kodlama örnekleri yapabilirsiniz. Aşağıda farklı tiplerde tanımlamalar yapılmıştır. // yanına yazılanlar açıklama satırıdır. //yazdıktan sonra kodlarımıza açıklama satırı ilave edebiliyoruz. Bu menüye visual studio içerisinde düzenle kısmından ulaşabiliyoruz ayrıca ctrl+ö kısayol tuşu ile yorum satırlarını açıp kapatabiliriz. Eğer birden fazla satırı blok olarak yorumlama satırı yapacaksak yine düzenleden ulaşabildiğimiz gibi shift+alt+a ile yapabiliyoruz.
num : sayısal değişkenlerin bir üst ifadesidir. Biz bunu kullanabiliriz ancak çalışacağımız tipe göre en başından int veya double gibi tanımlamak tavsiye edilir. Aşağıdaki örnekte görüldüğü üzere biz num tipindeki değişkenimize hem int tipinde hem de double tipinde bir değer atayabildik. Yine aynı şekilde var a ise hem int tipinde rakam hem string tipinde metin atayabildik. Mouse ile atanan değişkenlerin üzerine geldiğinizde var olarak yazılan değişkenimize türüne göre int veya string atandığını görebilirsiniz.
Aşağıda görüldüğü üzere değişkenlerimize yeni değerler atadık ve print() komutu ile consol ekranımıza tekrar basılmasını sağladık.
Dart Dilinde Değişken Oluşturma Kuralları
- Türkçeye özgü özel karakterler kullanılama (ş, ç, ü, ö gibi)
- Rakam ile başlayamaz ancak değişkenin ortasında sonunda vb. kullanılabilir. (1isim=”mehmet”; YANLIŞ) , (isim1=”mehmet”; DOĞRU)
- Aynı blog içerisinde aynı isimde birden fazla değişken kullanamayız.
- Değişkenimiz birden fazla kelimeden oluşuyorsa arasına boşluk bırakılamaz.
- Değişken isimleri programa özgü isimlerle tanımlanamaz, new, if, for gibi
- Değişken isimleri özel karakterler ile başlamaz (!, ‘, %, & vb..)
- Değişken oluştururken etik yaklaşımlar mevcuttur. Örneğin okul_adi diye bir değişken oluşturulabilir. Ancak bu yaklaşım (snake case) Dart dilinde benimsenmez. Dart dilinde camel case dediğimiz ikinci harfi büyük örn. okul_Adi şeklinde bir yaklaşım mevcuttur.
Dart Dilinde String Uygulama Örnekleri :
var cumle2 = "Mehmet bugün okula gitti" ; //çift tırnak içerisine ifademizi yazabiliriz.
var cumle3 = "Mehmet'in kalemi" ; //çift tırnak içerisinde tek tırnakla ayırma yapabiliriz.
var cumle4 = 'Mehmet' " ' " 'in kalemi' ; //tek tırnak içerisinde çift tırnak kullanabiliriz.
var cumle5 = 'Mehmet\'in kalemi' ; //tek tırnak içerisinde ters slash ile ayırma yapabiliriz.
//Burada var yerine String te yazılabilir.
print (cumle1) ; // Sonuç: Mehmet bugün okula gitti
print (cumle2) ; // Sonuç: Mehmet bugün okula gitti
print (cumle3) ; // Sonuç: Mehmet'in kalemi
print (cumle4) ; // Sonuç: Mehmet'in kalemi
print (cumle5) ; // Sonuç: Mehmet'in kalemi
--------------------------------------------------------------------------------
var cumle = "Burada gösterilmek istenen \n bu işaretle alt satıra geçildiğidir." ;
print(cumle); // Sonuç : Burada gösterilmek istenen
bu işaretle alt satıra geçildiğidir.
var cumle2 = p"Burada gösterilmek istenen \n bu işaretle alt satıra geçildiğidir." ;
print(cumle); // Sonuç : Burada gösterilmek istenen \n bu işaretle alt satıra geçildiğidir.
Görüldüğü üzere " işaretinden önce p yazdığımızda \n olduğu gibi yazdı.
--------------------------------------------------------------------------------
String cumle = """Burada 3 kere denden koyduğumuz
için çoklu satır yazabiliyoruz""" ;
String cumle1 = '''Burada 3 kere denden koyduğumuz
için çoklu satır yazabiliyoruz''' ;
--------------------------------------------------------------------------------
String cumle1 ="Herkese günaydın, ";
String cumle2 ="bugün hava çok güzel.";
print (cumle1+cumle2); //Sonuç: Herkese günaydın, bugün hava çok güzel.
--------------------------------------------------------------------------------
String cumle1="1071";
String cumle2="1453";
print (cumle1 + cumle2); //Sonuç: 10711453, int tipinde olmadığı için metin olarak aldı ve yanyana birleştirdi.
Dart değişken tiplerinde Null Safety özelliği :
Null Safety trafikte bizi korumak amacı ile bazı kurallar getirir. Yoksa kaza yapma riskimiz artar.
Null Nedir? Null karşılığı olmayan değer. Değişkenimizin karşılıksız, değersiz olması demektir. Dikkat edin sıfır değil o bir rakam ve bir değeri vardır. Matematiksel işlemlerde oldukça yoğun kullanılır. Eğer biz değişkenimize bir değer vermezsek o null olur.
Örneğin int sayi; dersek karşılığında bir değeri olmaz. Bir değişken bu şekilde bırakılamaz. Boş bir değişkeni Dart ne yapsın. Ancak biz bu şekilde değişken oluşturup sana söz ben buna sonra bir değer atayacağım da demek isteyebilirsiniz. Ozaman null olabilir yani nullable için değişkenimizi örneğin int? sayi; şeklinde tanımlayabiliriz. Şimdi Dart bize kızmayacak ve hımmm tamam söz verdin sonra atayacaksın der.
Örnek :
int? sayi;
sayi = null;
print (sayi + 5) ;
Yukarıdaki örnekte Dart bize çok kızar ve hata verir. Bakın diyorki sen bana söz verdin null olabilir dedin ama null değer ile 2 yi toplamaya çalışıyorsun. Burada çözüm eğer biz buna sayi=0; dersek sorunu çözeriz ve null değerden kurtulmuş oluruz. Burada farklı çözümleri ileriki konularımızda işleyeceğiz.
Dart hakkında kısıtlı Türkçe kaynak olduğundan dolayı bu tarz yazılar gerçekten çok faydalı oluyor elinize sağlık.
Merhaba, ilgine teşekkür ederim, yorumun beni mutlu etti, faydalı olması dileğiyle
Dart öğrenmeye yeni başladım ve sitenizden yararlanıyorum teşekkür ederim
Faydalı olması dileğiyle, Teşekkürler
Gerçek anlatım ve örnek çok açıklayıcı.
Tebrikler Mehmet Bey
Teşekkür ederim
süper elinize sağlık , gizli bir hazine gibi anlatmışsınız 🙂
Teşekkür ederim, faydalı olması dileğiyle,,,